• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kreditbetyg - Börjar bli löjligt?

lalidafa

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
Hej!
Jag läser folk som har 1.3 miljoner i lån synligt på UC, 12 ff men ändå har 0.80% i kreditbetyg. Medans det finns andra med MYCKET bättre förutsättningar (inga lån och mindre förfrågningar) som har 5-10% i betyg.

Min fråga är: HUR mycket påverkar detta i en ansökan? Jag menar, om man sätter två kunder emot varandra med likvärdig årsinkomst där den ena har 1.3 mille i lån (fast 0.80% kreditbetyg) och den andra har 25.000 i lån (fast 5-10 kreditbetyg) så är väl sistnämnda ändå mest attraktiv?
Jag vet att jag inte är den enda som inte riktigt kan förstå mig på hur kreditbetyget kan variera så mycket så någon får gärna förklara!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 830
Mottagna reaktioner
13 073
Poäng
10 087
Finns ju andra variabler som kan innebära, statistiskt, en betydande risk, det kan vara allt möjligt, den med sämre betyg har gjort något som får betyget att försämras, kanske bor i Bengtsfors vilket kan vara sämre än att bo i Gävle tex. Kanske nyligen ändrat civilstånd till skild, vilket inte heller är bra när kreditrisk ska beräknas.
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Är det en fullt utnyttja kredit på 25k så blir betyget sämre för att det är en maxad kredit.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Vissa kreditgivare kan också ha spärr vid hög belåning kontra inkomst. Så på så sätt är kreditbetyget inte allt.

Tycker mig dock se att UCs kreditbetyg är en väldigt bra vägledning för ränta samt godkännandegrad. Även om kreditgivarna inte behöver följa det.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 314
Mottagna reaktioner
1 811
Poäng
1 247
Jag läser folk som har 1.3 miljoner i lån synligt på UC, 12 ff men ändå har 0.80% i kreditbetyg. Medans det finns andra med MYCKET bättre förutsättningar (inga lån och mindre förfrågningar) som har 5-10% i betyg.
Läste för länge sen att det beror på att UC delar in folk i grupper baserat på lite olika kriterier som inkomst, civilstånd, belåning etc. Där jämförs man sen mot de andra i den gruppen, vilket betyget sen baseras på. Om en person med till synes bättre förutsättningar har sämre kreditbetyg beror det sannolikt på att hen jämförs mot personer med ännu bättre förutsättningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 830
Mottagna reaktioner
13 073
Poäng
10 087
Läste för länge sen att det beror på att UC delar in folk i grupper baserat på lite olika kriterier som inkomst, civilstånd, belåning etc. Där jämförs man sen mot de andra i den gruppen, vilket betyget sen baseras på. Om en person med till synes bättre förutsättningar har sämre kreditbetyg beror det sannolikt på att hen jämförs mot personer med ännu bättre förutsättningar.

Jo någon här har sagt att den fick problem pga något liknande. Kanske är så, men det vore ju lite lustigt om du har lön på 25 mille per år men har vansinnigt hög risk eftersom din herrgård bara har taxvärde på 175 miljoner och von rosenröv och övriga grevar har alla minst 200 miljoners taxvärde på sina slott...
 

lalidafa

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
Ja jag tycker det med olika ”grupper” verkar vara ett konstigt sätt. Jag menar, om man har 1,3 miljoner i lån med en årsinkomst på 350.000 kr så kan väl knappast en bank ge en lån på 300.000 bara för man har 0.85% i kreditbetyg. Verkar ju helknasigt. Skulle varit väldigt bra att veta hur pass bankerna ser på kreditbetyget när det väl kommer till kritan
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Ja jag tycker det med olika ”grupper” verkar vara ett konstigt sätt. Jag menar, om man har 1,3 miljoner i lån med en årsinkomst på 350.000 kr så kan väl knappast en bank ge en lån på 300.000 bara för man har 0.85% i kreditbetyg. Verkar ju helknasigt. Skulle varit väldigt bra att veta hur pass bankerna ser på kreditbetyget när det väl kommer till kritan
Är nog inte inte många banker som skulle låna ut då. Dom går inte bara på betyget. Dom går på mycket som belåningsgrad som du nämner och andra faktorer också. ☺️
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 830
Mottagna reaktioner
13 073
Poäng
10 087
Ja jag tycker det med olika ”grupper” verkar vara ett konstigt sätt. Jag menar, om man har 1,3 miljoner i lån med en årsinkomst på 350.000 kr så kan väl knappast en bank ge en lån på 300.000 bara för man har 0.85% i kreditbetyg. Verkar ju helknasigt. Skulle varit väldigt bra att veta hur pass bankerna ser på kreditbetyget när det väl kommer till kritan

Kresitbetyget berättar inte om någon har råd kalkylmässigt med lånet, det indikerar bara statistiskt hur stor chansen det är att det blir betalningsproblem
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Storleken på blancolån påverkar endast ytterst marginellt betyget. Betyget har inte stor betydelse på hur mkt man blir erbjuden i lån. Däremot kan ett dåligt betyg diskvalificera dig hos de flesta långivare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp